Ungefär vart tredje dödsfall i Sverige beror på hjärt-kärlsjukdomar. Denna dystra statistik kan till stor del kan kopplas till vår livsstil och matvanor. Inom ramen för initiativet ”Hjärtegott” vill Zeta, tillsammans med Hjärt-Lungfonden, sprida kunskap om hur medelhavsmat kan ha en positiv inverkan på vår hälsa.
Omkring 30 000 svenskar dör varje år till följd av hjärt-kärlsjukdomar. Anledningen kan till stor del kopplas till vår livsstil och vad vi äter. Enligt en rapport från IHE (Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi) från 2021 är ohälsosamma matvanor den kategori av levnadsvanor som har störst påverkan på förekomsten av både ischemisk hjärtsjukdom och stroke.
Forskningen har länge pekat mot att den klassiska medelhavsmaten är en diet som är fördelaktig att leva efter. Det vill säga färska grönsaker, frukt, oliv- och rapsolja, bönor, linser, mat från havet med mera.
Forskningen visar entydigt att det matmönster som vi brukar kalla medelhavsmat är gynnsamt.
– Mai-Lis Hellenius, professor i kardiovaskulär prevention
Anledningen till att olivoljan är så hälsosam är den höga halten nyttiga, omättade fettsyror. Dessutom innehåller kallpressad jungfruolivolja potenta antioxidanter, så kallade polyfenoler, som skyddar våra celler mot oxidering. Polyfenolerna skyddar även fettsyrorna i olivoljan från att brytas ned, inte minst vid upphettning, vilket gör att kallpressad jungfruolivolja är mycket bra att steka i.
Initiativ från Zeta och Hjärt-Lungfonden
Under rubriken ”Hjärtegott” kommer Zeta, med stöd av den forskning som Hjärt-Lungfonden finansierar, att genomföra aktiviteter där man lyfter kunskapen om nyttiga fetter, olivolja och medelhavsmaten. En dekal som symboliserar samarbetet syns på flera av företagets olivoljor och på den bredbara varianten, BreOliv.
– Den vill vi slå ett slag för som ett hälsosamt alternativ att bre på smörgåsen, säger Eva Junevad, marknadschef på Di Luca & Di Luca som står bakom Zeta.
Genom samarbetet underlättar vi för konsumenterna att göra bra val i butikshyllan och därmed bidrar vi till en bättre folkhälsa. Vi stödjer också den livsviktiga forskningen om hjärt-kärlsjukdomar.
– Eva Junevad, marknadschef Di Luca & Di Luca
– Samarbetet med Hjärt-Lungfonden känns som en naturlig utveckling av allt detta. Det behövs inte alltid så stora åtgärder för att förändra sin livsstil. Ett enkelt steg kan vara att byta ut fettet på mackan. Vi vill få fler att njuta av den goda men också hälsosamma medelhavsmaten varje dag, säger Eva Junevad.