Di Luca med varumärket Zeta har sedan 2023 varit partner till Hjärt-Lungfonden för att förbättra folkhälsan. Förhoppningen är att inspirera fler svenskar till bättre kost och därigenom förebygga hjärt-kärlsjukdomar.
Di Luca & Di Luca AB med varumärket Zeta är partner till Hjärt-Lungfonden och bidrar till forskningen om hjärt-, kärl- och lungsjukdomar. Utöver att bidra till livsviktig forskning engagerar sig Zeta för att bidra till en bättre folkhälsa, genom att lyfta vikten av att välja hälsosamt fett och samtidigt inspirera till god och hälsosam mat och hälsosamma måltider.
– Med detta samarbete tar vi ett viktigt steg framåt i kampen mot hjärt-kärlsjukdomar. Genom att kombinera en erfaren expertis inom medelhavskost och matglädje med vår långvariga roll som forskningsfinansiär hoppas vi kunna inspirera fler svenskar till mer hälsosamma matvanor. Tillsammans kan vi göra skillnad och bidra till en friskare framtid för Sverige, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.
Tillsammans kan vi göra skillnad och bidra till en friskare framtid för Sverige.
– Kristina Sparreljung, Hjärt-Lungfonden
Centralt i samarbetet mellan Di Luca med varumärket Zeta och Hjärt-Lungfonden är en ökad medvetenhet om vikten av att välja hälsosamma fetter och hälsosamma matvanor.
– Det är ett privilegium att vi kan inspirera till goda måltidslösningar och samtidigt bidra till den livsviktiga forskningen för en bättre folkhälsa. Medelhavsmaten är ju fantastiskt god och älskad av nästan alla, dessutom det nyttigaste du kan äta enligt forskningen. Fett måste vi ha, men det ska vara rätt sorts fett, vilket bidrar till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar, säger Christian Di Luca.
Det är ett privilegium att vi kan inspirera till goda måltidslösningar och samtidigt bidra till den livsviktiga forskningen för en bättre folkhälsa.
– Christian Di Luca, Di Luca & Di Luca /Zeta
Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta har under många år inspirerat till hälsosamma val via hemsidan zeta.nu som har en diger receptbank. Deras matakademi Accademia Di Luca har funnits sedan 2012. Den sprider kunskap till butiksinköpare och butikspersonal men också till restaurangskolor samt dietist- och kostekonomutbildningar vid universiteten.