Hjärt-Lungfonden och Di Luca med varumärket Zeta har sedan 2023 samarbetat för att förbättra folkhälsan. Förhoppningen är att inspirera fler svenskar till bättre kost och därigenom förebygga hjärt-kärlsjukdomar.

Di Luca & Di Luca AB med varumärket Zeta är partner till Hjärt-Lungfonden och bidrar till forskningen om hjärt-, kärl- och lungsjukdomar. Utöver att bidra till livsviktig forskning engagerar sig Zeta för att bidra till en bättre folkhälsa, genom att lyfta vikten av att välja hälsosamt fett och samtidigt inspirera till god och hälsosam mat och hälsosamma måltider.

– Med detta samarbete tar vi ett viktigt steg framåt i kampen mot hjärt-kärlsjukdomar. Genom att kombinera en erfaren expertis inom medelhavskost och matglädje med vår långvariga roll som forskningsfinansiär hoppas vi kunna inspirera fler svenskar till mer hälsosamma matvanor. Tillsammans kan vi göra skillnad och bidra till en friskare framtid för Sverige, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Tillsammans kan vi göra skillnad och bidra till en friskare framtid för Sverige.

Kristina Sparreljung, Hjärt-Lungfonden

Centralt i samarbetet mellan Di Luca med varumärket Zeta och Hjärt-Lungfonden är en ökad medvetenhet om vikten av att välja hälsosamma fetter och hälsosamma matvanor.

– Det är ett privilegium att vi kan inspirera till goda måltidslösningar och samtidigt bidra till den livsviktiga forskningen för en bättre folkhälsa. Medelhavsmaten är ju fantastiskt god och älskad av nästan alla, dessutom det nyttigaste du kan äta enligt forskningen. Fett måste vi ha, men det ska vara rätt sorts fett, vilket bidrar till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar, säger Christian Di Luca.

Det är ett privilegium att vi kan inspirera till goda måltidslösningar och samtidigt bidra till den livsviktiga forskningen för en bättre folkhälsa.

Christian Di Luca, Di Luca & Di Luca /Zeta

Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta har under många år inspirerat till hälsosamma val via hemsidan zeta.nu som har en diger receptbank. Deras matakademi Accademia Di Luca har funnits sedan 2012. Den sprider kunskap till butiksinköpare och butikspersonal men också till restaurangskolor samt dietist- och kostekonomutbildningar vid universiteten.

Samarbetet med Zeta

Zeta – Hjärtegott

Medelhavsmaten är fantastiskt god och älskad av många, dessutom är den bra för hälsan enligt forskningen. Centralt i initiativet är en ökad medvetenhet om hälsosamma matvanor som till exempel att omättade fetter minskar risken för hjärt-kärlsjukdom.

Läs mer om initiativet
Bok från Zeta och Olivolja

Christian Di Luca "Fett – för ett gott liv"

I boken förklarar han enkelt hur man kan tänka när man väljer fett i och till sin mat. Han reder ut skillnaden mellan mättat och omättat och förklarar varför olivolja är så bra för vår hälsa. Boken innehåller recept på hälsosam medelhavsinspirerad mat.

Beställ boken här

Di Luca & Di Luca

  • Di Luca & Di Luca är ett svenskt familjeföretag som distribuerar medelhavsmat. Det sker främst under det egna varumärket Zeta, men man har även ett antal agentursvarumärken, till exempel Giovanni Rana Pasta och Monini olivolja.

  • Företaget grundades 1971 av italienaren Fernando Di Luca. Han är fortfarande aktiv i företaget men i första hand drivs det av hans tre barn.

  • Di Luca & Di Luca ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm. Besök gärna webbplatserna för mer information www.diluca.se och www.zeta.nu.

Ikon som symboliserar företagssamarbete

Kontakta oss gärna!

Kontakta oss för att få veta mer om hur vi kan samarbeta för att ge människor ett längre och friskare liv.

Skicka ett mejl till Therese Bissmark Jannerbrink