Ohälsosamma matvanor är ett växande folkhälsoproblem – och ett barnrättsproblem

God hälsa är en förutsättning för att barn ska kunna tillgodogöra sig många andra av sina rättigheter och nå sin fulla potential.

Det är vi vuxna som bär ansvaret för barns mat- och levnadsmiljö. Vi behöver se till att både fysiska och digitala miljöer stödjer barns fysiska och psykiska hälsa. Tillsammans med UNICEF Sverige larmar vi om barns utsatthet för skärpmatreklam i två rapporter om ungas matmiljö. Här kan du ta del av rapporterna.

Rapporten "In your phone"

Den här rapporten tar vid där den förra slutade – men fokus flyttas till barnens digitala vardag. Rapporten In your phone visar vad barn möter i sociala medier: ett ständigt flöde av reklam för mat och det är de ohälsosamma alternativen som dominerar.

Rapporten "In your face"

Tillsammans med UNICEF Sverige uppmärksammar vi vi barns utsatthet för skärpmatreklam i en rapport om ungas matmiljö. Rapporten innehåller en genomgång av forskningsläget på området barns rättigheter kopplat till hälsa och mat och av folkhälsoarbetet i Sverige.

Omslaget till rapporten In your phone - om barns matmiljö

In your phone

– about the online food environment of children and their exposure to digital marketing of food and beverages

Läs och ladda ner rapporten (PDF)
Rapport om ungas matmiljö

In your face

– om barn och ungas utsatthet för skräpmat

Läs och ladda ner rapporten (PDF)

Mat är grundläggande för en god hälsa

Tillgång till näringsrik och hälsosam mat är avgörande för barn och ungas hälsa och utveckling. Men utvecklingen går åt fel håll idag. Ohälsosamma matvanor har blivit en av de främsta orsakerna till ohälsa och för tidig död i Sverige. Detta är inte bara ett folkhälsoproblem, utan också ett barnrättsproblem. Statistik från Folkhälsomyndigheten visar att andelen 11–15 åringar i Sverige med övervikt har mer än fördubblats på 30 år (1989/90 och 2017/18). Under samma period har andelen barn som lever med obesitas femdubblats.

Ett barn som deltog i kartläggningen, säger så här

"Drygt när det är matreklamer överallt när man är hungrig också. Då går man runt och så är det matreklam vart man än tittar. Då blir man ju ännu hungrigare och så måste man ju köpa något också."

Seminarium om ungas matmiljö

Illustration från Preventionsrapporten 2024, matvanor

Vi informerar, påtalar brister och ställer krav

Genom att rikta ljuset mot utmaningar och insatser som behövs vill vi vara en kraft för ett hållbart och hälsosamt samhälle.

Följ vårt påverkansarbete